Ni apa ceritanya kat sini?

Pengguna Internet Perlu Peka Ancaman Siber: SKMM



SANDAKAN - Kurangnya pendedahan ancaman siber dalam kalangan pelajar dan remaja menyebabkan golongan berkenaan tidak peka terhadap ancaman wujud dalam penggunaan Internet. 

Pengarah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) Sabah dan Labuan, Bukhari Yahya berkata, pengetahuan dan kesedaran dalam kalangan pengguna internet perlu dipertingkatkan sebagai langkah menangani ancaman, jenayah dan penipuan internet semakin berleluasa. 

“Ancaman siber masa kini membawa kemusnahan membabitkan perniagaan dan kerajaan, selain infrastruktur kritikal, institusi kewangan, industri pengangkutan serta kesihatan,” katanya ketika berucap pada Seminar Kesedaran Keselamatan Dalam Internet anjuran suruhanjaya itu di sini, semalam. 

Menurutnya, kadar jenayah komersial dan bukan komersial melibatkan medium internet meningkat pada masa ini berikutan pertambahan bilangan pengguna internet. 

Bukhari berkata, bagi pihak SKMM, penganjuran seminar itu bertujuan memberi kesedaran mengenai ancaman internet dan penggunaan internet yang menjadi nadi telekomunikasi di setiap pelosok dunia. - Bernama

Petikan: Sinar Harian


No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...