Ni apa ceritanya kat sini?

Kate Middleton masuk hospital, bakal bersalin bila-bila masa

Kate Middleton
Kate Middleton 
Kate hanya menanti masa 

London: Duchess of Cambridge, Kate Middleton dilaporkan sudah mengalami kesakitan untuk bersalin dan dimasukkan ke hospital kira-kira jam 5.30 pagi semalam (1.30 tengah hari waktu Malaysia) untuk melahirkan bakal raja atau ratu Britain. 

Putera William turut menemani isterinya ke Lindo Wing, Hospital St Mary di Paddington, barat London, tempat yang sama beliau dilahirkan pada 1982. 

Sementara itu, di luar wad dan pagar Istana Buckingham, tempat kelahiran itu bakal diumumkan secara rasmi, orang ramai yang teruja berhimpun pada hari yang dianggap sebagai paling sensasi tahun ini. 

“Duchess of Cambridge sudah dimasukkan ke hospital pagi ini di Hospital St Mary, Paddington, London pada peringkat awal proses bersalin,” kata jurucakap diraja. 

“Duchess menaiki kereta dari Istana Kesington ke Lindo Wing bersama Duke Of Cambridge.”  

Kate dan William yang menghabiskan hujung minggu di Istana Kensington menuju ke hospital tanpa diiringi polis dan memasuki hospital melalui pintu belakang. Sumber memberitahu media bahawa Kate mahu bersalin secara semula jadi dan tidak mahu disuntik bius sambil menambah bakal ibu itu dalam keadaan baik. 

Sementara itu, Ratu Elizabeth di Istana Windsor sudah dimaklumkan mengenai keadaan Kate. Beliau dijangka pulang ke istana Buckingham dan pancaragam Pertukaran Pengawal di istana itu memainkan “Walking on Sunshine” untuk menghiburkan orang ramai yang berhimpun di luar istana. 

Bapa William, Putera Charles yang dalam lawatan dua hari ke Yorkshire memberitahu orang ramai pagi ini bahawa belum ada berita lagi dari Hospital St Mary. 

Perdana Menteri David Cameron berkata, semalam adalah hari yang sangat menarik dan seluruh negara mengharapkan yang terbaik. Archbishop of Canterbury, Rev Justin Welby menulis di Twitter: “Ingatan dan doa saya bersama Kate dan seluruh keluarga diraja pada hari yang amat istimewa ini”. 

Terdapat sebilangan besar anggota polis di sekitar kawasan hospital dan dua pegawai polis turut mengawal pintu masuk ke Lindo Wing. Pakar percaya Kate akan mengambil masa setengah hari sebelum bersalin. 

Pakar sakit puan, Patrick O'Brien berkata, tempoh purata sakit bersalin untuk bakal ibu yang melahirkan anak kali pertama ialah 12 jam. 

Ini memungkinkan bayi diraja itu dilahirkan lewat petang atau awal malam (waktu London). Anak pasangan itu bakal menjadi pewaris ketiga, mengambil tempat Putera Harry yang bakal menjadi pewaris keempat dan Duke of York sebagai pewaris kelima. 

Berikutan perubahan dalam undang-undang baru-baru ini, bayi itu juga akan membawa gelaran HRH (Yang Teramat Mulia) dan diberikan gelaran Prince atau Princess of Cambridge. Jika perempuan, suatu hari kelak dia akan menjadi ratu dan jika lelaki dia ialah bakal raja. Dia juga akan menjadi ketua angkatan tentera, gabenor tertinggi Gereja England dan ketua Commonwealth, yang terdiri daripada 54 negara di seluruh dunia, selain turut menjadi ketua kepada 16 negara. 

Anggota polis yang melindungi pasangan diraja itu yang dilihat mengiringi mereka masuk ke hospital dengan selamat juga bakal menjadi antara orang pertama mengetahui jantina bayi diraja pasangan berkenaan. 

Sementara itu, pihak hospital menyediakan bantuan, nasihat dan sokongan logistik, selain daripada pembantu setia pasangan diraja itu - Miguel Head, setiausaha peribadi William dan temannya Rebecca Deacon yang bertugas sebagai setiausaha peribadi kepada Kate. 

Kedua-duanya sangat rapat dengan pasangan itu bagaikan anggota keluarga diraja. 

Dua daripada pasukan kecil media pasangan itu Setiausaha Akhbar Ed Perkins dan pembantunya, Nick Loughran juga sudah berada di hospital, berulang-alik antara Lindo Wing di hospital itu dengan tempat beratus-ratus jurugambar, wartawan dan kru kamera berkumpul di luar. 

Pengawal peribadi pasangan itu dari Scotland Yard juga tidak ketinggalan. Malah, anggota polis yang melindungi pasangan diraja itu yang dilihat mengiringi mereka masuk ke hospital dengan selamat juga bakal menjadi antara orang pertama mengetahui jantina bayi diraja pasangan itu. 

Pegawai istana memilih untuk membuat pengumuman bahawa Kate mengalami sakit bersalin kepada khalayak ramai dalam usaha untuk mengimbangi ‘maruahnya’ berikutan sukar untuk merahsiakan ketibaan bayi itu daripada media sosial. Bayi William dan Kate akan menjadi cicit ketiga Ratu Elizabeth.  [Sumber

1 comment:

  1. Terkini :

    Kate Middleton selamat lahirkan anak lelaki

    LONDON 23 Julai - Isteri pewaris ketiga takhta Britain, Kate Middleton selamat melahirkan anak lelaki semalam dan diumumkan sebagai pewaris keempat takhta negara ini.

    Duchess of Cambridge itu selamat melahirkan bayi tersebut kira-kira pukul 4.24 petang waktu tempatan (11.24 malam waktu Malaysia).

    Kensington Palace mengumumkan kelahiran tersebut empat jam selepas Middleton, 31, selamat melahirkan anak pertamanya.

    Sumber : Utusan Online

    ReplyDelete

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...