Ni apa ceritanya kat sini?

Kampung Terkaya Di China Miliki Hotel Sendiri


Hotel Longxi yang menjadi kebanggaan petani. 

BEIJING: Kampung terkaya di China, Huaxi, melancarkan secara rasminya salah sebuah bangunan tertinggi di negara itu semalam, melambangkan simbol perkembangan ekonomi pesat kuasa Asia berkenaan. 

Bangunan itu adalah Hotel Antarabangsa Longxi setinggi 328 meter dan menelan belanja AS$470 juta (RM1.4 bilion), kata pegawai di Huaxi. 

Ada kira-kira 10 bangunan lebih tinggi di China termasuk Pusat Kewangan Dunia Shanghai, ketiga tertinggi di dunia tetapi semuanya di bandar besar. 

Huaxi masih dianggap sebagai kampung di wilayah Jiangsu di timur China di sebalik pembangunannya yang pesat dengan meliputi kampung berhampiran dan penduduknya bertambah kepada 50,000 daripada cuma 1,600 pada 1960-an. 

Huaxi dihuni komuniti petani yang miskin satu ketika dulu tetapi tidak lagi selepas melalui pembaharuan ekonomi China sejak 30 tahun lalu. 

Digelar ‘kampung model sosialis’, kemakmuran Huaxi berdasarkan aset kolektif isi rumah berdaftar yang mengumpul wang dalam industri seperti besi dan tekstil. 

Sebahagian besar pendapatan isi rumah dilabur semula dalam projek seterusnya membolehkan perolehan diraih tanpa henti. 

Menurut akhbar China Daily, 200 isi rumahnya adalah pemegang saham bangunan 74 tingkat, hotel lima bintang, setiap satunya memberi modal 10 juta yuan (RM4.6 juta) untuk projek itu. 

“Bangunan ini adalah simbol usaha sama,” lapor akhbar itu yang memetik Timbalan Setiausaha Parti Komunis Huaxi, Zhou Li, sebagai berkata. 

Bagaimanapun, ada pengkritik mengecamnya kerana berpendapat ia menjadi simbol kapitalis di sebuah negara komunis. 

Kumpulan Huaxi, perbadanan yang menguruskan perniagaan di kampung itu, memiliki 2,000 pemegang saham yang semuanya penduduk berdaftar. penduduk tidak berdaftar tidak dibenarkan menjadi pemegang saham, walaupun bekerja di situ. 

Menurut pegawai, kejayaan kampung itu menjadi fokus kerajaan mengkaji pengalaman Huaxi. Hotel berkenaan dijangka menempatkan ahli perniagaan yang terbabit dalam industri di kampung itu, pegawai yang datang untuk mengkaji model Huaxi selain pelancong. 

Bangunan berkenaan turut mempunyai restoran berputar, kolam mandi di atas bumbung, pusat beli- belah, teater, spa dan patung lembu jantan dihasilkan daripada satu tan emas di tingkat 60. – AFP 



No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...