Ni apa ceritanya kat sini?

Brokoli Baka Baru Cegah Sakit Jantung

Gambar hiasan. Sumber: Google 


LONDON: Saintis Britain baru-baru ini mendapati benih baru brokoli yang ditanam khas mengandungi dua hingga tiga kali ganda jumlah normal glucoraphanin, zat yang dipercayai dapat membantu mencegah penyakit jantung. 

Sayur-sayuran sebenarnya adalah kabinet perubatan. Apabila makan brokoli, kolesterol dalam saluran darah menurun, kata Richard Mithen, yang mengetuai pasukan saintis di Institut Penyelidikan Makanan di Norwich, England, yang menghasilkan brokoli baru itu. 

Glucoraphanin berfungsi memecahkan lemak dalam tubuh, menghalang ia tersumbat dalam arteri dan cuma ditemui dalam brokoli dalam jumlah tertentu. 

Bagi menghasilkan brokoli hebat, Mithen dan rakan sepasukannya mengacukkan brokoli tradisi Britain dengan jenis Sicilian yang liar dan pahit serta dos tinggi glucoraphanin. Selepas 14 tahun, hibrid yang diberi penambahan itu dihasilkan, yang diberi paten oleh pihak berkuasa Eropah. Ia juga tidak menggunakan pengubahsuaian genetik.

Brokoli berkenaan dijual sebagai Beneforte di pasar terpilih di California dan Texas sejak tahun lalu, dan tiba di Britain bulan ini. Lewat musim luruh ini, brokoli itu akan dijual di seluruh Amerika Syarikat. 

Sayur hebat itu sebahagian kecenderungan memuncak bagi pengeluar untuk menyuntik zat tambahan dalam makanan, daripada jus oren yang diperkaya dengan kalsium hingga bijiran diperkaya dan susu ditambah dengan omega 3. 

Tiada data mencukupi diperoleh untuk mengetahui jika ada yang mengalami lebihan dos glucoraphanin, tetapi vitamin D dan selenium dalam kuantiti amat tinggi boleh menjadi racun. 

Mithen dan rakan sepasukannya mengendalikan ujian ke atas manusia membandingkan jantung peserta sihat yang memakan brokoli hebat itu dengan mereka yang makan brokoli biasa atau tidak memakan brokoli langsung. Mereka bercadang menyerahkan data kepada Agensi Keselamatan Makanan Eropah tahun depan. 

Terdapat banyak bukti penting menunjukkan glucoraphanin dan bahan berkaitan sebagai ejen pencegah terbaik bagi serangan jantung dan bentuk barah tertentu. Jadi, ia sesuatu munasabah untuk dilakukan, kata profesor di Jabatan Zat Manusia di Universiti Copenhagen, Lars Ove Dragsted. - AP 



No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...