Ni apa ceritanya kat sini?

Tips Elak Jadi Mangsa Pemerkosaan Visual (Visual Rape)

Perbezaan antara cermin biasa dan cermin tembus pandang (cermin 2 arah)

Ketika anda masuk ke tandas awam, bilik hotel, fitting room, restoran, salon, spa dan lain-lain, kebanyakan dari anda yakin bahwa cermin yang digantung di dinding kelihatannya seperti cermin biasa... Tapi sesungguhnya, apakah ia sebenarnya, cermin BIASA, atau, cermin 2 ARAH (orang di belakang cermin itu boleh melihat anda, dan anda tidak dapat melihat mereka), seperti cermin pada bilik soal siasat (interrogation room) pejabat polis  yang sering kita saksikan dalam filem. 

Banyak kes dimana ada orang memasang cermin 2 ARAH di dalam ruang ganti pakaian wanita (women's clothes in the locker room) atau di tandas wanita, kadangkala ini menyebabkan unsur-unsur nakal (rogue elements) di situ tanpa pengetahuan pemilik kedai / restoran / hotel /salon / spa. 

Agak sukar untuk mengenalpasti permukaannya hanya dengan melihatnya saja. Bagaimana hendak menentukan dengan pasti apakah cermin itu adalah cermin BIASA atau cermin 2 ARAH..?? 


LAKUKAN TEST SEDERHANA atau TEST KUKU JARI... Caranya, letakkan hujung kuku anda di atas permukaan cermin : 

—► Jika ADA jarak (gap) antara kuku dan bayangan kuku anda di cermin... boleh dikatakan itu adalah cermin BIASA... Selamat! 


—► Jika TIDAK ADA jarak (gap), ertinya kuku anda langsung menyentuh bayangan kuku anda di cermin… itu adalah cermin 2 ARAH... Tinggalkan tempat tersebut! 


Ini cara sederhana tapi berkesan, anda boleh menyelamatkan diri, anak gadis anda, teman wanita anda dari "perkosaan visual". 

Banyak wanita tidak menyedari telah menjadi mangsa, ingat, pernah berlaku satu kes beberapa tahun lalu, kumpulan artis dirakam aktivitinya di sebuah toilet studio photo. 

Ingatlah selalu... setiap kali anda melihat cermin di tempat umum tadi... lakukan TEST KUKU JARI...!!! 

[Sumber Asal: Kaskus.us & Up2Det Jelajah (dengan sedikit suntingan), English Version: Ur Review


No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...