Ni apa ceritanya kat sini?

Modem Pulak Buat Hal....

Salam sumer.... sebenarnya, sudah beberapa hari aku tak masuk dunia tanpa sempadan ini (online la...)... Entah apa yang berlaku di situ, langsung aku tak tahu.... Yang aku tahu, masa tu, blog tak dapat nak di'update', kalau facebook, ada beberapa notification baru yang menanti respon aku, itu jer.... Sampai laptop aku pun asyik 'lapar' jer, bukan lapar tak makan, tapi signal wifi, dan masih lagi terus 'berlapar'.... Tapi, apa kan daya, internet takde.... (ini kes malas nak off suis wifi kat laptop aku la ni... huhuhu..... )

Modem biasa yang aku gunakan sebelum ini 


Apa? Internet takde? Ha'ah,....tu la pasal... Puncanya, ialah modem yang baru jer 3 bulan aku pakai untuk beronline.... Modem tu plak, modem biasa jer, tapi sekali pakai dengan wireless router yang aku dapat sebagai hadiah dari satu contest program tv kt TV3, 2 tahun sudah... Itulah ganti kepada wireless modem TM yang dah rosak, lepas setahun umah aku dah ada internet streamyx.... (masa tu, aku dapat free netbook 1Malaysia tu....)

Wireless router...  ni ler 'partner' modem biasa aku tu... 

Masalah sebenar modem biasa aku tu, ialah, lampu power dia, menyala, tapi, lampu ADSL pulak, berkelip-kelip.... pastu, takde langsung, pastu, berkelip lagi.... Tapi, line internet itu, ada... hidup lagi... Itu yang technician TM cakap ngan aku, lepas check modem biasa aku ni... Tu pasal la laptop aku tak dapat line internet tu...  Ada jugak dia tanya aku, ada kena petir tak modem ni? Hah? Petir? Fikir sekejap.... Ha'ah..ye la... baru teringat... memang ada... rasanya, petir tu dari jauh, tapi kuatnya, dah terasa dekat umah aku... Aduss... Habis la modem aku! Huhuhu.... Mati-mati aku ingat takde line internet, tapi, lepas report dan check oleh technician TM, untuk cari punca sebabnya, rupanya, bukan seperti yang aku fikirkan itu...  

Sekarang ni, modem biasa itu dah aku hantar ke kedai komputer, di Triang, sebab ia masih dalam waranti (2 tahun). Tapi, kalau macam ni, susahlah aku nak beronline, sebab takde modem.... Nak beli berokben, ntah telco mana yang kuat signalnya kat tempat aku ni... salah pilih, silap-silap, takleh pakai kat tempat aku plak..... Huh, susah sangat, belilah modem baru, kalau boleh, jenis wireless modem punyer... Pusing satu Triang, cari mana lagi kedai komputer yang lain..... lepas singgah 2 kedai komputer, jumpa dah wireless modem... ngam-ngam pulak harga dia (lepas diskaun, maklum la, jualan mega, hehehe).... Pendekkan citer, beli satu, balik umah, terus buat setting modem untuk line streamyx umah aku.... kejap jer, dah siap! Tak susah sebenarnya nak buat sendiri setitng modem ni, janji ikut jer manual dia! (bagi aku la!)

Wireless modem yang sedang aku gunakan ketika ini. :) 


Ok la, itu jer la aku nak citer... Sebab modem buat hal, apa pun tak jadi...


p/s : tips elakkan modem dari terkena sambaran petir - bila korang tak pakai internet, cabut jer line telefon yang connect ke modem korang... lebih-lebih time nak hujan.... (Tokey kedai komputer yang bagitau tips ini kat aku.) 


No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...