Ni apa ceritanya kat sini?

Satu Abad Tragedi Titanic, Mangsa Diperingati

Sekuntum bunga ros diletakkan di atas plak memorial bagi memperingati 1,500 mangsa tragedi Titanic.

Satu taman peringatan yang mengandungi monumen semua nama mangsa yang maut dalam tragedi kapal pelayaran Titanic yang karam 100 tahun lalu di bina di Belfast City Hall.  

Pengerusi Persatuan Titanic 100, Andrew Murphy berkata, acara memperingati 1,500 mangsa yang meninggal dunia itu dimulakan dengan menaburkan bunga ke di tapak bangkai kapal dari MS Balmoral iaitu sebuah kapal pelayaran yang telah merentasi Lautan Atlantik dan diikuti dengan berdiri senyap oleh kira-kira 300 orang awam yang dihadiri. 

Sementara itu, di Halifax, sebuah bandar pelabuhan Kanada pula, 1,000 penduduk tempatan dan pelancong berpakaian klasik yang ditempah menghadiri satu acara keagamaan di tanah perkuburan di mana 121 mangsa Titanic disemadikan. 

Selain itu, kapal-kapal di pelabuhan mula belayar ke perairan Atlantik yang berais bagi seolah-olah untuk memberikan bantuan berikutan tenggelamnya Titanic. 

"Tujuan kami berkumpul hari ini untuk memperingati tragedi, bukan sahaja ini kerana ia sebagai kapal legenda, tetapi kehidupan yang diragut oleh kapal itu. 

“Kami juga ingin memberi penghormatan kepada wira kampung halaman kami dengan maruah dan hormat kepada sukarelawan yang meletakkan nyawa mereka pada risiko untuk membawa mangsa ke darat dan orang-orang mengetepikan kepentingan diri demi menyelamatkan orang lain,” katanya. 

Titanic tenggelam selepas melanggar bongkah ais kira-kira 800 kilometer (500 batu) tenggara Halifax pada 15 April 1912 sewaktu pelayaran pertamanya dari England ke New York, Amerika Syarikat. 

Seorang cucu saudara mangsa, Jane Allen yang ditemui berkata, datuk Thomas Pir mengikuti pelayaran itu bersama isteri yang baru dikahwininya, namun berjaya diselamatkan kapal MS Balmoral menyifatkan sambutan itu satu pengalaman "luar biasa.” 

[Sumber


P/S : Nak tahu lebih banyak cerita pasal TITANIC, klik SINI. :)


No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...