Ni apa ceritanya kat sini?

Niat Dalam Hati 8 Perkara Ketika Berwuduk


Sebelum bercerita pasal niat dalam hati 8 perkara ketika berwuduk, terlebih dulu, hendaklah kita lafaz niat wuduk, kemudian, barulah niat dalam hati 8 perkara ketika berwuduk, dan akhir sekali, doa selepas wuduk

Lafaz niat wuduk:   


Ketika ambil wuduk, niatkanlah dalam hati:  

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini". 

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini". 

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini". 

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini". 

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu". 

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini". 

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan. "Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim". 

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".

[Sumber dari Facebook


Doa selepas wuduk:  


Silalah SHARE untuk kebaikan bersama. :) 


6 comments:

  1. wah,, dah lama nak buat entry ni,, tumpang copy k,, t muja backlink :D

    ReplyDelete
  2. @Nurmujahidah Ismail tak pe, takde hal punya... copy dari fesbuk jer.... hehe

    ReplyDelete
  3. @RazFiRa welcome! thanx for your good comment! :D

    ReplyDelete
  4. adda copy bleh x..dah lama cari.. :)

    ReplyDelete

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...