Ni apa ceritanya kat sini?

Kontena kapal jadi rumah sewa di Shanghai

Kontena ini diubah suai menjadi sebuah apartmen lengkap dengan kemudahan termasuk bilik air.
Kontena ini diubah suai menjadi sebuah apartmen lengkap dengan
kemudahan termasuk bilik air. 

China menggunakan pelbagai cara mengatasi masalah kekurangan rumah di Shanghai termasuk menggunakan kontena kapal sebagai alternatif baru untuk dijadikan tempat berteduh penduduk miskin di kawasan itu. 

Di bawah program rumah kos rendah, sewa untuk setiap kontena yang diubah suai menjadi apartmen tersebut hanya AS$80 (RM250) sebulan. 

Menurut Li Yi, Ketua Organisasi I Dreaming yang memulakan projek itu, setiap kontena direka semula seperti sebuah bilik yang dilengkapi dengan bekalan air dan elektrik serta penghawa dingin. 

“Ia kelihatan seperti bilik hotel dilengkapi bilik tidur dan bilik air. Bahan penebat juga dipasang untuk mengekalkan haba dan mengurangkan bunyi bising,” katanya dalam laporan Reuters. 

Difahamkan, harga sewa rumah kontena berukuran 20 meter persegi adalah separuh kos purata untuk menyewa sebuah apartmen di daerah Baoshan. 

“Jika projek itu berjaya, kami akan cuba membina kemudahan sokongan untuk apartmen itu seperti restoran, pejabat dan pusat gimnasium,” jelasnya lagi. [Sumber

No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...