Ni apa ceritanya kat sini?

Bahaya duduk terlalu lama

Gambar hiasan.
Gambar hiasan. 

Adakah anda duduk dengan selesa? Lebih baik jangan, kerana bukti perubatan mendapati duduk terlalu selesa boleh mengurangkan jangka hayat anda. 

Kerusi yang boleh meletak tangan, kerusi pejabat dan sofa sebenarnya boleh mengundang bahaya. 

Duduk yang lama di kerusi berkenaan boleh meningkatkan bahaya kerana ia dikaitkan dengan beberapa wabak moden yang bertoksik daripada kanser, sakit jantung dan tekanan darah tinggi sehinggalah kepada angin ahmar. 

Minggu lalu, penyelidik dari Universiti Leicester dekat London melaporkan, masa yang dihabiskan dengan duduk dipercayai akan meningkatkan risiko. 

Katanya, perbuatan itu menyebabkan tubuh manusia mengumpulkan paras tertinggi gula dan lemak berbahaya di dalam aliran darah anda, sekali gus meningkatkan risiko diabetes tahap dua. 

Kerusi nampaknya seperti calon ganjil untuk termasuk dalam senarai gaya hidup berbahaya seperti minuman keras, rokok dan dadah. 

Orang ramai kini didapati menghabiskan masa sehingga 10 jam sehari untuk duduk sama ada di tempat kerja mahupun menonton televisyen, berbeza dengan apa yang berlaku sebelum zaman pertengahan Eropah dengan perbuatan itu sering dikaitkan kepada aktiviti golongan bangsawan. 

Satu lagi penyelidikan pada bulan lalu oleh University of Western Sydney ke atas lebih 60,000 lelaki pertengahan umur mendapati mereka yang duduk lebih dari empat jam sehari cenderung untuk mengalami penyakit kronik seperti barah, penyakit jantung dan tekanan darah tinggi, 

Ketua Penyelidik, Emma George berkata, kadar penyakit kronik yang dilaporkan oleh responden meningkat semakin banyak dengan masa duduk yang semakin panjang. 

Mereka yang duduk lebih 11 jam sehari akan meningkatkan risiko sebanyak 40 peratus untuk mati dalam masa tiga tahun akan datang berbanding yang duduk selama empat jam sehari. [Sumber

No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...