Ni apa ceritanya kat sini?

Keju tertua di dunia ditemui pada mumia di China

ANAK panah menunjukkan cebisan keju yang terdapat di leher mumia yang ditemui di China.
ANAK panah menunjukkan cebisan keju yang terdapat di leher mumia
yang ditemui di China. 

Keju 3,500 tahun pada mumia 

Xinjiang: Penemuan mumia di gurun Taklamakan, China menjadi lebih menarik apabila ahli arkeologi turut menemui keju pada dada dan leher mumia berkenaan. 

Menurut kajian yang dilakukan di Institut Max Planck Cell Biology and Genetics, keju berkenaan berasal dari tahun 1615 Sebelum Masihi (SM), 3,500 tahun lalu, menjadikannya keju tertua di dunia pernah ditemui. 

“Penemuan ini membuktikan teknologi pembuatan keju yang mudah dan murah sudah wujud sejak lama dulu,” kata ahli arkeologi, Andrej Shevchenko. 

Pada mulanya, ahli arkeologi menemui beberapa cebisan kecil pada dada dan leher mumia berkenaan dan selepas pemeriksaan dilakukan didapati ia sebenarnya keju. 

Andrej berkata keju itu mungkin ditaburkan pada mayat sebagai bekalan makanan untuk kehidupan selepas mati mengikut kepercayaan masyarakat zaman itu. 

Kajian sebelum ini menunjukkan teknologi pembuatan keju bermula sekitar 7,000 tahun lalu tetapi keju yang dibuat pada zaman itu tidak pernah ditemui. 

Ahli arkeologi yakin teknologi sama digunakan dalam pembuatan keju pada zaman berkenaan, dengan campuran susu dan yis. 

Mumia berkenaan ditemui di perkuburan Xiohe yang juga dikenali sebagai Small River Cemetery Number 5 yang menyaksikan penemuan pertama di situ sekitar tahun 1930-an oleh ahli arkeologi Sweden. 

Mumia di kawasan berkenaan ditempatkan dalam keranda berbentuk perahu. Keranda berkenaan dibalut dengan kulit lembu, mewujudkan ruang tidak berjisim, membolehkan mayat didalamnya diawet. [Sumber

No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...