Ni apa ceritanya kat sini?

Mandian garam punca ganas, halusinasi

Gambar hiasan.

Saintis menemui kekuatan mengejutkan bahan utama dalam mandian garam yang membuatkan pengguna berdepan kesan selepasnya selama beberapa hari. 

Lebih kuat daripada kokain 

Bahan dikenali sebagai Methylenedioxypyrovalerone (MDPV) itu yang biasanya ditemui pada dadah yang dijual di tepi jalan adalah 10 kali lebih kuat berbanding kokain, menurut Yayasan Sains Kebangsaan. 

Ia boleh menyebabkan pengguna menjadi paranoid, ganas dan marah, pada masa sama membawa kepada halusinasi. 

Mereka menjual bom jangka. Beberapa pesakit yang datang mengadu sakit dada teruk sehingga menyangka mereka mengalami serangan jantung. Mereka menyangka akan mati. 

Mereka mengalami paranoid melampau. Mereka mengalami halusinasi. Mereka melihat benda, mendengar sesuatu seperti gergasi, syaitan dan makhluk asing, kata Pengarah Pusat Kawalan Racun Louisiana, Dr Mark Ryan, kepada ABC News. 

Ryan menyedari sebaik menyedut serbuk yang dilabelkan dengan pelbagai nama termasuk Taufan Charlie, NOLA Diamond dan Bayou Ivory Flower, semua pengguna menderita tempoh psikotik berulang. 

Sebahagian pesakit ditahan di hospital selama lima hari, 10 hari, 14 hari. Dalam sesetengah kes, mereka diberi ubat pelali yang kuat. Sebaik cuba mengurangkan dos pelalian, paranoid dan khayalan mereka datang semula, kata Ryan. 

Tak dapat dipulihkan 

Rakannya, Louise De Felice, berkata MDPV tidak dapat dipulihkan dan tidak akan hilang. 

Saya tidak tahu mana-mana dadah lain yang mempunyai kesan sama tidak membenarkan anda lepas daripadanya, katanya. 

Saintis menjalankan ujian untuk cuba memastikan kimia dalam dadah itu, mendapati ia dicemari MDPV, 10 kali lebih kuat daripada kokain. 

[Sumber


2 comments:

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...