Ni apa ceritanya kat sini?

Blackberry Playbook Digodam (Video)


SAN FRANCISCO 1 Dis. - Tiga syarikat perisian semalam mendakwa menemui kaedah untuk menggodam perisian komputer tablet BlackBerry PlayBook dan bakal mendedahkan rahsia tersebut dalam tempoh seminggu. 

Syarikat pengeluar BlackBerry, Research In Motion (RM) sedang menyiasat dakwaan mengenai penggodaman jailbreaking itu, yang boleh menjejaskan reputasi firma tersebut yang terkenal dengan sistem keselamatan ketat. 

Jailbreaking bermaksud kaedah pengubahan sistem perisian untuk membolehkan akses tanpa kebenaran kepada sistem atau program yang tidak sah. 

Sedutan klip video dalam YouTube menunjukkan satu daripada syarikat perisian tersebut menggunakan PlayBook melayari sebuah rancangan televisyen daripada perkhidmatan dalam talian Hulu yang kebiasaannya tidak dikendalikan oleh tablet RIM itu. 

"RIM tidak mendapati penggodaman tersebut dilakukan oleh individu selain penyelidik. 

"Jika RIM mendapati perkara tersebut benar, kami akan menghasilkan perisian terkini yang boleh mengurangkan kesan buruk terhadap pelanggan dan rakan niaga syarikat ini," kata syarikat yang berpangkalan di Kanada itu dalam satu kenyataan. 

Tablet PlayBook menggunakan sistem operasi QNX yang berbeza daripada perisian yang digunakan oleh telefon pintar BalckBerry. 

"Pengguna BlackBerry tidak terjejas dengan perkara ini. 

"Jika cara penggodaman tablet itu didedahkan, RIM akan menyiasat perkara tersebut. 

"Syarikat kami yakin dengan keupayaan tablet PlayBook dan para penyelidik syarikat ini sentiasa berusaha melindungi pelanggan kami," katanya. - AFP  




No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...