Ni apa ceritanya kat sini?

Arab Saudi Haram Penggunaan iPhone


Gambar hiasan. Sumber: Google

RIYADH: Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi mengeluarkan perintah mengharamkan penggunaan alat iPhone dan Galaxy Tab, sejenis komputer tangan di semua agensi keselamatan. 

Larangan yang berkuat kuasa kelmarin sudah dilaksanakan kerana peralatan ini mudah digunakan untuk menggodam dan digunakan untuk pelanggaran keselamatan, lapor akhbar harian berbahasa Arab, lapor Assharq Alawsat yang dipetik akhbar Saudi Gazette. 

Atas sebab itu, dua peralatan itu disifatkan oleh pakar keselamatan sebagai mengancam rahsia peribadi termasuk terhadap pertubuhan keselamatan. 

Oleh itu, sesiapa yang mahu melawat agensi keselamatan Arab Saudi tidak boleh membawa masuk peralatan itu jika mahu mengunjungi kawasan terbabit. 

“Setiap pertubuhan patut memiliki kriteria sendiri untuk menetapkan peralatan yang boleh dan tidak boleh dibawa serta mestilah sejajar dengan keperluan keselamatannya,” kata sumber yang memiliki kepakaran dalam teknologi maklumat (IT). 

Sumber itu juga menambah, pertubuhan keselamatan perlu memutuskan risiko alat seperti itu kepada keselamatan mereka. 

Arab Saudi bukanlah negara pertama yang mengharamkan penggunaan peralatan itu di dalam bangunan keselamatan kerana Amerika Syarikat dan beberapa negara Eropah melakukan perkara sama termasuk larangan peralatan mudah alih seperti kad menyimpan data. 

Peralatan perkhidmatan iPhone dilancarkan di Arab Saudi pada Februari 2009. Ciri-ciri terbaru yang kreatif menggunakan teknik pelbagai jenis video di mana dwi kamera boleh secara automatik boleh merakam penemuduga dan pihak yang diwawancara secara langsung. 

Alat iPhone terbaru mempunyai sekurang-kurang dua kamera menghala arah bertentangan, masing-masing mampu menerima aliran video secara serentak. – Agensi 

Petikan: Berita Harian



No comments:

Post a Comment

Kalau sudi, jenguklah sini :)

Blog Ping

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...